Od czego zaczać handmade? 5 kroków

Oto kilka rad jakie udzieliłam ostatnio na temat biznesu w handmade. Mogą przydać się również Tobie jeśli planujesz rozpocząć działania w tym kierunku. Dowiedź się jak robić do dobrze.

Handmade jest coraz bardziej popularny.  Nie tylko wśród kupujących, ale przede wszystkim coraz więcej osób planuje na tym zarabiać. Moda na rzeczy alternatywne, unikalne, wykonane ręcznie i na zamówienie wzrasta. Mnie osobiście bardzo cieszy rozwój branży i trzymam kciuki, aby coraz więcej zdolnych i kreatywnych osób zarabiało na swojej twórczości. Jednak nie jest to biznes dla każdego.

1. Wiara we własne siły i zdolności.

Handmade to biznes tylko i wyłącznie dla osób o dużej kreatywności, stalowych nerwach i wierze w swoje zdolności. Posiadając te elementy w sobie, mamy szanse zainteresować naszymi unikatowymi produktami inne osoby. Przekonanie o tym jest niezwykle ważne  w procesie twórczości. Nie wystarczy bowiem, stworzyć jednego czy dwóch przedmiotów i wystawić go na sprzedaż. Potrzebne jest podjęcie ryzyka i stworzenie kolekcji prezentującej umiejętności artysty. Jeśli w głowie pojawia się obawa, że może to co robię podoba się tylko i wyłącznie mi i nikt inny nie będzie chciał tego kupić. Warto popytać znajomych co o tym sądzą, zawsze mogą coś doradzić. Oczywiście nie trzeba mówić im, że jest to przedmiot na sprzedaż. Takie drobne badanie rynku z pewnością upewni nas czy idziemy w dobrym kierunku, a jeśli nie to warto posłuchać uwag przyjaciół i udoskonalić produkt.

Ponadto warto śledzić nadchodzące trendy i rozwijać swoje umiejętności, by nie wykonywać prac które przestały być modne jakieś dwa sezony temu.

2. Cierpliwość.

Jeśli zakładasz, że dziś kupujesz materiały, jutro wykonujesz swój produkt a za dwa dni go sprzedasz z dużym zyskiem, to może to nie jest jednak biznes dla Ciebie.

Gdy ja stawiałam swoje pierwsze kroki w handmadowym szyciu, wystawiłam swoje produkty w wielu różnych miejscach w sieci. Następnie zajęłam się czymś innym i zapomniałam całkowicie o tym. Po kilku miesiącach otrzymałam informację, że moimi rzeczami są zainteresowani klienci. Nie muszę mówić, że była to dla mnie bardzo radosna wiadomość.

3. Dotarcie do klientów.

To kluczowy element w tym biznesie, jak nie najistotniejszy. Obecnie Internet daje wiele możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Dwa największe serwisy skupiające twórców handmade to PakameraDecobazar. Produkty można dodawać bezpłatnie, dopiero w momencie sprzedaży, serwis otrzymuje prowizję ze sprzedaży. Prowizje w zależności od serwisu wynoszą od 15 do 30% ceny ustalonej dla artysty.

Alternatywnym rozwiązaniem jest stworzenie własnego sklepu. Sam sklep można postawić bezpłatnie np.  w subdomenie na otwarte24.pl. Budowanie własnego sklepu jest z pewnością korzystniejsze z punktu tworzenia własnej marki i kosztów związanych z prowizją. Jednak sieci współpracujące z artystami, mogą dotrzeć do większego grona konsumentów niż samodzielny artysta. Moim zdaniem jest to zdecydowana przewaga nad tworzeniem własnego sklepu dla którego trzeba od podstaw budować relacje z klientami.

Coraz częściej w docieraniu do klientów pomagają Fanpage. Na początku najczęściej wysyła się zaproszenia do znajomych. Jednak nie koniecznie są oni zainteresowani zakupami, częściej robią to z sympatii do Ciebie. Kolejne etapy to konkursy czy bazarki na grupach Facebookowych, zrzeszające rękodzielników. Ciężko ocenić mi skuteczność tych działań, ponieważ nigdy w ten sposób nic nie sprzedawałam. Obserwuję jednak coraz większą popularność sprzedaży w ten sposób. W kilku przypadkach taka technika zakończyła się zdobyciem nowych klientów.

4. To nie jest praca na pełen etat.

Przynajmniej na początku, ciężko zarabiać w ten sposób tyle co na umowę o pracę. Na początku warto podejść do biznesu handmade jak do pracy dodatkowej, pozwalającej dorobić do wypłaty. Często jednak jest to szansa dla wielu kobiet będących na urlopie macierzyńskim na dodatkowe pieniądze.

5. Unikalność, jakość oraz …

dbałość o wysoką jakość zdjęć. Nic tak nie skłania do zakupy jak świetne zdjęcie produktu. Dobra sesja fotograficzna to już ponad połowa sukcesu. Drugą połową jest oryginalność naszych dzieł. Naśladowanie innych artystów, bardzo źle wpływa na relacje w środowisku handmadowym. Dodatkowo sprzedając coś naprawdę unikalnego pozwala nam podnieść cenę za produkt i zarobić więcej, a kupującemu poczuć się wyjątkowo.

Mam nadzieję, że te 5 wskazówek pomoże Ci w rozwoju Twojego handmadowego biznesu.

 

 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *